تور ترکیه ، تور استانبول ، تور آنتالیا ، تور آنکارا
برگزار کننده تور ترکیه و تور استانبول و تور آنکارا و تور آنتالیا.

 
تاريخ : جمعه 6 بهمن 1391برچسب:تور هوایی ترکیه ,

پرش با چتر از بلندی در تور ترکیه


ورزش پرش با چتر از بلندی ، در درجه نخست شبیه پرش آزاد با چتر است که به جای هواپیما از یک بلندی، از یک تپه با استفاده از جریان هوا پرواز میکنیم. چتر در فضای بالای یک تپه با شیب قرار کیگیرد و پس از دویدن هدایت کننده چتر از هوا پر شده و با هدایت کننده به بالا میرود. مدت زمان پرواز بستگی به نوع چتر،لوازم همراه و تجربه چترباز میتواند ساعتها و چندین کیلومتر را در بر گیرد. چتر هم یک باله و هم دوباله (تاندم) میتواند باشد.

نخستین پرش با چتر از بلندی به سالهای 1940 میرسد و تا امروز دچار تحولات بسیاری شده است؛ که سرعت پرواز، افزایش ضریب ایمنی از تحولات بنیانی آن میباشد. نخستین پرش با چتر از بلندی شبیه پرش آزاد بود. با گذشت زمان بجای مقاوم بودن چتر در مقابل فشار به شکل آیروفیل و دارای قدرت تحمل و بالابری بیشتر ارتقا یافت. شکل بالهای پرش با چتر از ارتفاع از سال 1980 راحتی در اوج گیری ، مانور خوب در پرواز بیصدا و مناسب به صورت بسیار راحت و قابل استفاده ارتقا پیدا کرده است.

در کشور ما ورزش پرش با چتر از بلندی از اوایل سال 1990 در منطقه اولودنیز فتحیه با کشف قله باباداغی توسط چتربازان خارجی شناخته و ابتدا در باشگاههای دانشگاهها به صورت فعال آغاز شد. با توجه به کم هزینه بودن در مقابل سایر ورزشهای هوایی و در آغوش طبیعت بودن امروزه مورد توجه و استفاده اکثر مردم قرار گرفته است. ورزش پرش با چتر از بلندی مستلزم یک استعداد خاص یا تلاش بیش از حد نیست و پس از یک آموزش استاندارد بسیار راحت و لذت آور میباشد. تورک هاوا یوللاری، باشگاههای دانشگاهی و باشگاههای خصوصی در امر آموزش این ورزش فعال هستند.

برخی مکانهای مناسب پرواز
اولودنیز-باباداغ

موقعیت: باباداغ در بخش فتحیه استان موغلا در 7 کیلومتری ساحل دریا واقع شده است. باباداغ در پشت ماسه های اولودنیز رو به جنوب قرار دارد. صعود به پیست پرش از طریق راه یکدست شوسه اولودنیز و طی 45 دقیقه راه میسر است.

فصل پرواز: پرواز بین ماه چهارم و دهم با اطمینان بیشتری انجام میگیرد.

ویژگیهای منطقه: اولودنیز یکی از اولین مناطق ترکیه است که در آنجا پرش با چتر از بلندی انجام گرفته و شهرت جهانی دارد. طبیعت بینظیر ، دریا و خورشید همه ساله هزاران توریست داخلی و خارجی مناسب فعالیتهای فضای باز را داراست. منطقه به عنوان منطقه توریستی پیشرفته دارای راه ارتباطی، مهمانسرا و اغذیه خوری است. سیاحت با قایق به اطراف نیز از جذبه های محل است. باباداغ زمستان و تابستان برای پیاده روی و کمپینک مورد توجه قرار دارد.

پیست های صعود: در باباداغ رویهمرفته سه پیست وجود دارد. پیست جنوبی با 1700 متر ارتفاع برای پرواز بسیار مناسب است. پیست شمالی با 1800 متر ارتفاع کمی کوچک و ناهموار است. ارتفاع شمالی با 1900 متر دارای بهترین فضا برای پرواز راحت است. به طور کلی پیست 1700 متری در بیشتر روزها با وجود باد جنوبی مقابل مورد اسفاده برای پرواز است. پیست بسیار وسیع است و میتواند 20 ورزشکار را در پاسخگو باشد.

پیست فرود: پلاز بلچه کیز در ساحل اولودنیز به خاطر وسعت و طول آن برای فرود راحت و قابل اطمینان است.

خصوصیات آب و هوایی: در طول فصل تابستان هوا گرفته است. اغلب در ساعات صبح باد شمالی میوزد و ازپیست شمالی پرواز انجام میگیرد. پیست جنوبی در بیشتر ساعات روز توام با باد 20-5 کیلومتر در ساعتاست.

موارد قابل توجه: تغییرات آب و هوایی خصوصا در ابتدا و انتهای فصل میتواند تند بوده و منطقه پرواز ابری باشد. در پیست جنوبی تا حوالی ظهر باد غربی که از غرب کوه میوزد میتواند با باد جنوبی جابجا گردد.

دنیزیلی پاموککاله

موقعیت: در فاصله 21 کیلومتری پاموککاله دنیزلی در دامنه های چوکلن داغی قرار دارد. با توجه به اینکه منطقه توریستی بشمار میرود همه نوع وسیله ارتباطی در دسترس قرار دارد.
فصل پرواز: به خاطر اقلیم مساعد همه فصول سال برای پرواز مناسب است.
مزیتهای منطقه: پاموککاله یک منطقه قدیمی مسکونی، دارای آبهای گرم معدنی کوگردی ، سنگهای تراورتن و آثار تاریخی است که همه ساله هزاران توریست را جذب کرده و به مرکز مهم توریستی بدل شده است.

دارای دو تپه برای انجام پرواز است.

تپه آموزشی

ویژگیهای آب و هوایی: پس از طلوع آفتاب باد جنوب-غرب تا نزدیگیهای ظهر با سرعت آرام شروع به وزیدن میکند. در ساعات ظهر سرعت باد افزایش یافته به غرب متمایل شده در حوالی غروب کاملا فرو مینشیند.

پیست پرواز: تپه با 70 متر ارتفاع برای پروازهای آماتوری ترجیح داده میشود. در اثر تاثیر جریان آبهای زیرزمینی در منطقه تغییرات در بادهای محل قابل لمس نمیباشد. به خاطر وجود بادهای منظم در منطقه میتوان در سرتاسر سال پروازهای قابل اطمینان انجام داد.

پیست فرود: پس از اوج گیری از ارتفاعات فرود در کلیه نقاط هموار منطقه ممکن است. عدم وجود هر نوع مانع در مناطق فرود باعث اطمینان خاطر است.

دینامیت دپوسو

ویژگیهای آب و هوایی: وزش باد غرب در تپه خصوصا در ساعات اولیه روز پرواز را مناسبتر میکند. حوالی ظهر تغییرات حرارتی تند باعث فراهم شدن امکان برای پروازهای طولانی مدت میشود.
پیست پرواز: پیست پرواز که نامش از نام یک مکان قدیمی در تپه گرفته شده است در ارتفاع 300 قرار دارد. دو چتر براحتی میتوانند همزمان از بلندی اوج بگیرند، و زیبایی پاموککاله از اینجا براحتی قابل دیدین است.

پیست فرود: برای فرود میتوان از پیست فرود هلیکوپتر که در منطقه سنگلاخی متصل به تپه قرار دارد و منطقه پایانی قسمت پرواز براحتی سقوط را انجام داد.

شهر

موارد قابل توجه: در ماههای تابستان حوالی ظهر تغییرات اقلیمی باید مد نظر و توجه قرار گیرد. باد سخت در قسمت انتهایی پیست متغییر است. باد مغییر در زمان اوج گیری ممکن است باعث بستن شدن همزمان چتر شود. علاوه بر آن در بخش انتهایی تپه در نقطه آغاز پرواز باید به سرعت دویدن افزود.

تور آنکارا – گولباشی

موقعیت: دسترسی به منطقه گولباشی در 27 کیلومتری مرکز شهر آنکارا بسیار راحت است.

ویژگیهای منطقه: استفاده از تمام امکانات و فعالیتهای درون شهری به دلیل نزدیکی به شهر میسر است. آموزش پرواز با چتر در کلیه باشگاههای هوایی آنکارا انجام میشود. گولباشی برای کلیه ساکنین آنکارا که خواهان دوری از زندگی شهری در پایان هفته هستند به یک مسیر دائمی بدل شده است.

پیست پرواز: تپه مرتفع مشرف به فضای باز و منظره دلچسب مکانی مناسب برای آموزش پرواز با چتر شده است.

بولو – آبانت

موقعیت: کوههای آبانت در فاصله 34 کیلومتری از مرکز شهر بولو در قسمتی جنوبی قرار دارد. با استغاده از 24 کیلومتر راه اسفالت دریاچه آبانت میتوان به آبجا رفت. از طریق جاده آنکارا-استانبول در تقاطع راه بولو نیز براحتی در دسترس قرار دارد. با مینی بوسهایی که از مرکز شهر به طرف دریاچه آبانت حرکت میکنند نیز میتوان به آنجا رفت.

ویژگیهای منطقه: استان بولو پوشیده از جنگلهای فشرده مناسب همه نوع فعالیت توریستی است. دریاچه آبانت که اطراف آن پوشیده از پوشش بسیار غنی گیاهی است، مکان استراحت تابستانی، و زمستانها مناسب ورزشهای زمستانی مورد توجه قرار گرفته است. مهمانسراها و غذاخوریهای اطراف دریاچه در خدمت گردشگران است.

پیست پرواز: کوههای آبانت مناسب پرواز با چتر از بلندی است و دارای پیستهای متعددی است. به طور کلی استفاده از پیست نزدیک دریاچه به خاطر فضای وسیع آن که پوشیده از چمن و هموار است در ییلاق اویرنجیک انجام میشود.

ایغیردیر

موقعیت: ایغیردیر در فاصله 60 کیلومتری اسپارتا قرار دارد و از طریق راه آهن و جاده در دسترس است. اتوبوسهای مسافربری اسپارتا از ایغیریدر عبور میکنند.

ویژگیهای منطقه: فعالیتهای مختلفی در رابطه با دریاچه و جزیره در ایغیردیر وجود دارد و دارای  تپه های  مناسبی برای انجام پرواز با چتر از بلندی است. باشگاه هوایی سلیمان دمیرل در این تپه ها به آموزشهای هوایی مشغول هستند.

کایسری

موقعیت: آلی داغی در نوار مرزی استان کایسری در فاصله 15 دقیقه ای از مرکز استان قرار دارد. میتوان با اتومبیل و با احتیاط به آنجا رفت. یا با استفاده از اتوبوسهای زنجیردره در دامنه آلیداغی پیاده شد و پس از 45 دقیقه پیاده روی به تپه صعود کرد.

ویژگیهای منطقه: کایسری در کاپادوکیا که شهرت جهانی یافته است قرار دارد همه ساله میهمان هزاران توریست خارجی و محلی است. کایسری با موقعیت جغرافیایی خاصش مکان انجام ورزشهای توریستی مانند پرواز با چتر ، موتورسواری، اسکی و مانند آنست . تشکیلات هوایی سویل در دانشگاه ارجیس در این مکان آموزشهای هوایی را در پایان هفته برگزار میکنند.

پیست پرواز: دو پیست به ارتفاع 600 و 750 متر با دو باد یکی از جنوب و دیگری از شمال جهت پرواز در دسترس است. در ساعاتی که جریان باد ثابت است میتوان ساعتها پرواز کرد ، لیکن در اوقاتی که هوا متغییر است باید دقت کافی داشت.

پیست فرود: در مقابل تپه فضایی که بتوان براحتی فرود آمد وجود دارد.

اسکی شهر- اینونو

تاسیسات نیروی هوایی در بخش اینونو در فاصله 15 کیلومتری غرب اسکی شهر قرار دارد. بلندیهایی که رو به سمت شمال بخش دارند ، در ماههای تابستان همراه با باد شمالی شرایط مناسبی را برای پرواز فراهم میکند. دورهای مخصوص که توسط نیروی هوایی برگزار میشود در اینجا انجام میگیرد.

تور آنتالیا- آکسو

تپه واقع در بخش آکسو آنتالیا ، بعنوان تپه آموزشی باشگاه ورزشی دانشگاه آکدنیز مورد استفاده است. در تقاطع جاده آنتالیا- آلانیا آکسو پس از گردش از خرابه های پرگه ،در فاصله 15-14 کیلومتری راه پرگه ، به تپه آموزشی با ارتفاع 50-40 متر میرسید. هنگام فرود باید به کانال آبیاری دقت کرد.

شرایط فیزیکی پرواز با چتر از ارتفاع

شرایط سنی لازم برای پرواز با چتر از بلندی حداقل 16 و حداکثر 55 سال است. برای حداکثر سن میتوان با توجه به شرایط سلامتی انعطاف داشت. وزن لازم حداقل 40 و حداکثر باید 130 کیلوگرم باشد. کسانیکه دارای ناراحتی قلبی ، تنفسی ، کمر و مفاصل هستند نمیتوانند در آموزشهای مربوطه شرکت کنند. برای شرکت در دوره های آموزشی باید فرم مخصوص شرایط سلامتی را پر کرد.

نوع چترها:

چترها با توجه به وزن خلبان و نوع پرواز دارای تیپهای مختلف هستند. چتر خلبان با وزن متوسط نسبت به چتر خلبان سنگین وزن ابعاد کوچکتری دارد. چترها با توجه به تجربه ، نوع عملیات، آموزشهای انجام شده 5 نوع مختلف هستند.

ساختمان بال: چتر پرواز از ارتفاع دارای چهار قسمت کانوپی (قبه مانند)، طناب ترمز و طناب آویزان، قسمتهای حمال ، بخش هارنس (نشیمنگاه) است.

کانوپی: فشار هوا درون چتر را تنظیم کرده باعث باقی ماندن در بالا میشود و از جنس پارچه غیرقابل نفوذ در برابر هوا ساخته شده است. کانوپیها بر اساس وزن خلبان و نوع پرواز از تعداد 60-40 قسمت تشکیل شده که این قسمتها برای تنظیم فشار از دریچه های مربوط به هم بوجود آمده اند.

طنابهای آویزان و ترمز: از جنس بسیار مقاوم و سبک درست شده و برای تحمل خلبان به کانوپی بصورت پراکنده متصل است. طنابهای قسمت جلویی کانوپی و همچنین قسمت عقبی توسط یک حلقه در هم جمع شده اند.طنابهای ترمز (حتی اگر خلبان رهایشان کند جمع نمیشوند) دارای رنگ متفاوت بوده و پس از عبور از حلقه ها به گیره آخری متصل میشوند.

گیره های نگهدارنده: گیره های نگهدارنده طنابهای قبه را به چتر متصل میکنند و زمانیکه چتر به پرواز در می آید در جایشان متحرک هستند. علاوه بر ایجاد راحتی در پرواز نگهدارنده فشار هستند. در چترهای ساده تر سرعت دهنده وجود دارند و در برخی این نگهدارنده ها بطور ثابت به کولون متصل هستند.

بخش هارنس: قسمت نشیمنگاه خلبان را تشکیل میدهد. در واقع بخشهای آویزان که دست و پای خلبان از داخل آن رد میشود. جنس آن با توجه به نوع کاربرد میتواند متفاوت باشد. برخی نشیمنگاهها فقط بصورت نگهدارنده صلیب شکل هستند. اینها برای نگهداشتن قبه چتر و حفظ تعادل وزن خلبان در کشش بالا مانع ایجاد میکنند. هارنسهای پیشرفته تر دارای گیره های شتاب دهنده ، نگهدارنده پشت خلبان ، کیسه هوا ، قسمت یدک چتر و سایر هستند.

همه نشیمنگاهها میتوانند با توجه به بدن خلبان تنظیم شوند.

اطلاعات هواشناسی

برای انجام ورزشهای هوایی با ضریب اطمینان اطلاعات هوایی بسیار مهم هشتند. خصوصا برای انجام پرواز با چتر از بلندی اطلاعات بنیادی درباره هوا بسیار ضروری است.
سمت باد و شکل ابرها علائم اولیه مورد نیاز برای پرواز با چتر هستند. دو عامل دیگر گرما و تغییرات هوا هستند.

تغییرات هوا: این تغییرات بصورت قایم هستند. این نوع تغییرات با سرعت 5 کیلومتر در ساعت در مناطق خاص جغرافیایی از پشت به سمت بلندی آمده و در قسمت ورود و خروج مناطق بصورت ضربه عمل میکنند.

تغییرات حرارت: با بالا رفتن توده هوای گرم بوجود می آید. این هوا با سردتر شدن به هوای مه باعث تغییر مجدد حرارتی و مانع پرواز تبدیل میشوند. این نوع تغییرات در مناطق سنگی کوهستانی ، مناطق اسفالت، مناطق جنگلی و مناطق کشت بیشتر از سایر جایها بوجود می آیند.

دوره های آموزشی

دوره های آموزش پرواز با چتر در کشور ما توسط نیروهای هوایی،باشگاههای دانشگاهی و باشگاههای خصوصی برپا میشوند.

دوره های آموزش پرواز با چتر که توسط نیروهای هوایی انجام میشوند

دوره اولیه پرواز با چتر از بلندی

مدت دوره: 12 روزه. شرکت در این دوره اجباری است.
هزینه دوره: این دوره مجانی است. خوابگاه و غذا نیز توسط نیروی هوایی تامین میشود.

مکان دوره: مدیریت مرکز آموزشی اینونو

مشخصات شرکت کننده

سن: پایان 15 سال و از ابتداس 16 سالگی
تحصیلات: حداقل دارای تحصیلات ابتدایی
قد: حداقل 155 سانتیمتر و حداکثر 2 متر
وزن: حداقل 45 کیلو و حداکثر وزن 100 کیلوگرم

نحوه ثبت نام: برای شرکت در این دوره از 10 ماه ژانویه الی 31 ماه مارس 2003 به مدیریت کل سازمان هوایی ترکیه واقع در بلوار آتاتورک شماره 33 (06100) اپرا، آنکارا بهمراه درخواست شرکت در دوره مراجعه لازم است.

نحوه اعلام شرکت در دوره: شرکت کنندگان از یکم الی 15 ماه چهارم بر اساس قرعه انتخاب میشوند. فرم شرکت در دوره به آدرس متقاضی ارسال میشود.

تاریخ برگزاری دوره

بخش اول : 14-29 ماه جولای سال 2015 تعداد ظرفیت 25 نفر
بخش دوم: 4-19 ماه اوگوست 2015 تعداد ظرفیت 25 نفر
بخش سوم: 20 اوگوست – 2 سپتامبر سال 2015 ظرفیت 25 نفر

دوره تکمیلی پرواز با چتر از بلندی

شرایط شرکت:

تحصیلات:
حداقل دارای تحصیلات دبیرستان یا هنرستان
قد: حداقل 155 سانتیمتر و حداکثر 2 متر
وزن: حداقل 45 کیلو و حداکثر وزن 100 کیلوگرم
متقاضی باید دارای گواهینامه دانشجویی خلبانی پرواز با چتر از بلندی باشد.

نحوه مراجعه: برای شرکت در این دوره از 0 ماه ژانویه الی 31 ماه مارس 2015 به مدیریت کل سازمان هوایی ترکیه واقع در بلوار آتاتورک شماره 33 (06100) اپرا، آنکارا بهمراه درخواست شرکت در دوره و مدارک دوره های طی شده، تاریخ و شماره گواهینامه اخذ شده مراجعه و از بین آنها تعداد 10 نفر طبق سوابق موجود (انضباط، توانایی، سن و قدرت بدنی و س.) انتخاب میشوند.

علاوه بر این 10 نفر به تعداد اندکی نیز که مایل به شرکت در دوره با پرداخت شهریه هستند آموزش دوره تکمیلی داده میشود. برای این منظور سال شرکت در دوره مدیریت کل سازمان هوایی ترکیه واقع در بلوار آتاتورک شماره 33 (06100) اپرا، آنکارا دوره و گواهینامه اخذ شده را بهمراه یک درخواست باید تسلیم شود.

تاریخ برگزاری دوره

از 20 ماه ششم الی 12 ماه هفتم سال 2015

کایت (دلتا)


وسیله بدون موتور که به وسیله بال و به کمک باد و جریان هوا برای پرواز تک نفره استفاده میشود. اوج گرفتن و ماندن در هوا و محل پرواز کردن شبیه پرواز با چتر از بلندی است. لیکن برای پرواز نیاز به آموزش بیشتری است. برای اطمینان هر فرد دارای چتر نجات نیز است.

مناطق پرواز

در مکانهایی که پرواز با چتر از بلندی انجام میشود نیز میتوان از کایت استفاده کرد.

ساختمان کایت

بالها: کایت بطور متوسط 30-25 کیلو وزن دارد و هنگامیکه باز میشود 10 متر طول دارد (طول استاندارد در حالت بسته 4 متر). دارای سه نوع مخصوص مقدماتیها ، میانی ها و نوع سوم مخصوص کلاسهای پیشرفته است. کسانیکه آموزش را تازه آغاز میکنند از نوع اول باید استفاده کنند. پس از کسب تجربه میتوان از نوع دوم استفاده کرد. نوع پیشرفته مخصوص کسانی است که مدتها پرواز کرده و نیاز به تجربه بسیار دارد. در انواع پیشرفته سرعت بسیار است و کنترل بال دشوار میباشد.



ارسال توسط تور ترکیه

صفحه قبل 1 صفحه بعد